Маркетинг по време на COVID19

Докато „самоизолирате бизнеса си“, конкурентът ще види това като възможност да се утвърди на пазара.





Трябва ли да спра маркетинг дейността си?


Още в първата седмица на разпространението на вируса на много компании им се наложи да предприемат мерки, които създадоха стрес за бизнеса и екипите им – от преминаване на дистанционна работа до преоценка на всички стратегии за развитие, включително маркетинга.

Някои бизнеси избраха да прекратят маркетинг дейностите си изцяло до преминаване на ситуацията, защото искат да защитят паричния си поток, а някои са взели това решение, защото просто „не виждат смисъл“. Една огромна част от тях са в туристическия сектор, ресторанти и заведения, магазини, които са засегнати най-силно от пандемията. В секторите се шири мнението, че „В момента няма какво да се продава“.


Това обаче може да се окаже много лош съвет. Всяка компания може да предприеме действия, за да продава онлайн и да не напуска пазара.


В момента маркетингът е по-важен от всякога.


Погледнете на маркетинга в социалните медии като на своя дигитален търговец. Представете си, че уволнявате всичките си търговци и очаквате приходите да продължат. Още повече, ако спрете и планирате да изчакате, докато кризата свърши, всеки конкурент ще види това като възможност да се утвърди на пазара във Вашата ниша, докато „самоизолирате“ бизнеса си.


Трябва обаче да изберете битките си, кои маркетингови пътища ще работят най-добре за вашия бизнес, какви послания трябва да отправите към аудиторията си. Това е труден момент за всяка индустрия. Маркетингът би могъл да играе ключова роля по време на кризата - дори и да нямате маркетингов бюджет. Заравянето на главата в пясъка с надеждата, че всичко ще отмине не е ефективно решение. Има няколко неща, които можете да направите, за да смекчите загубите и да планирате за излизане от кризата.


Надяваме се следващите идеи да Ви помогнат да мислите извън рамките, докато предпазвате бизнеса си напред.

Преоценка и обновяване на маркетинг стратегията


Промените в поведението на цялото ни общество са огромни. Хората навсякъде прекарват много повече време вкъщи – и разбира се са пред смарт устройствата си много по-дълго от обикновено. Консумират повече ангажиращо съдържание и за рекламодателите това се отразява в много по-ниски цени на импресиите и трафика.


Как да адаптирате поведението си спрямо новото поведение на клиентите си?

• Повишете нивото на обслужването си

Общувайте! И го правете адекватно спрямо ситуацията и често. Вашите клиенти очакват да чуят от Вас какви мерки предприемате и как това ще им се отрази. Не чакайте първо те да се свържат с Вас. Бъдете активни, тъй като чакането твърде дълго ще има отрицателен ефект върху репутацията на Вашата марка, тъй като клиентите ще смятат, че не Ви интересува или че не приемате тази криза сериозно. Използвайте всичките си канали, за да комуникирате мерките, които сте предприели към различните си аудитории – дали това ще е имейл до лоялните клиенти или публикация в социалните мрежи към ангажирана аудитория, важното е да бъдете активни, актуални и искрени. Подгответе екипа си така, че да могат да отговарят своевременно на всяко запитване и притеснение на клиент.


• Не отменяйте, отложете

Ако организирате събития, пътувания или искате да представите нов продукт – не отменяйте дейностите, които сте планирали – отложете ги по възможност. Добавете допълнителна стойност като компенсация за клиентите си – дали ще е още една нощувка, безплатен обяд или друго, важно е да покажете загрижеността си към клиента. Ако все пак получите искания за отмяна на пътувания или връщане на продукти – не ги оспорвайте. Колкото и да е трудно това за някои бизнеси, оспорването може само да навреди на репутацията Ви. Не забравяйте, че и Вашите клиенти ще бъдат силно засегнати по време на тази криза и проявете съпричастност към тях. Ако пълно възстановяване на сумата по някаква причина е невъзможно, трябва да възстановите по-голямата част от цената на артикула и да запазите малка част - това е много по-добре, отколкото да не предлагате никакво възстановяване. Каквото и да правите, бъдете състрадателни и се старайте да бъдете максимално гъвкави. Повечето клиенти ще проявят разбиране.


• Предложете подаръчни ваучери

Ако все още не сте го правили, сега е моментът да започнете да предлагате подаръчни ваучери или карти за своите продукти и услуги. Това може да бъде чудесен начин за генериране на бизнес по време на криза, тъй като Ви позволява да вземете жизненоважни приходи сега, за да могат клиентите да ги използват по-късно. Този макар и по-малък размер на приходите сега, може да гарантира, че бизнесът Ви ще оцелее, докато ситуацията се нормализира. Не поставяйте ограничение във времето на картите за подаръци (особено по време на тази криза). Дръжте ги отворени поне, докато пандемията отшуми. Може би смятате, че подаръчният ваучер не отговаря на Вашия бизнес модел, но за почти всяка дейност и продукт може да се предостави карта за подаръци. Клиентите плащат сега (може би с щедра отстъпка) и могат да използват ваучера си по-късно.


• Популяризирайте местните пътувания, услуги и продукти

Една от възможностите е да разработите продуктите и/или услугите на местно ниво. Пандемията ни направи свидетели на невиждано досега обединение на хората, състрадателност и съпричастност. В момента хората имат нужда да помагат и да бъдат полезни. Вече има призиви да се избират родни продукти и да се ползват услугите на родни специалисти. Ако това е приложимо за Вашия бизнес, адресирайте го към местната си аудитория, предложете промоционални цени или преференциални условия.

• „Staycation“ (почивки на местно ниво) ще бъдат ключови през 2020 година

Много хора, обичащи да пътуват, ще премислят почивките си зад граница и много няма да могат да ги осъществят поради забрани за пътуване. Това означава, че най-вероятно ще забележим огромен ръст на престоя в местните хотели и комплекси, след като първоначалната паника и трудности отшумят. Хората все още ще искат да се измъкнат от всичко това и да забравят за тревогите си за известно време, така че очаквайте да забележите огромен ръст на потребителите, пътуващи и почиващи в рамките на региона си. Всички къщи за гости, хотели, AirBNB и местни дейности ще бъдат търсени и това е друга причина, поради която трябва да се съсредоточите върху местния пазар. Представете си ситуацията, в която не можете да напуснете дома си в продължение на седмици. Хората ще бъдат неспокойни и нетърпеливи да избягат, така че това е най-доброто време за популяризиране на Вашия роден продукт или услуга. Помислете за това: хората се самоизолират или са им били отменени плановете за пътуване поради забраните. Някои хора ще бъдат депресирани и нетърпеливи да излязат и да пътуват, след като коронавирусът отшуми. Сега те прекарват време у дома, на своите лаптопи и смартфони, фантазирайки за пътувания. Към този момент хората са единствено във фазата на изследване, така че е жизненоважно да им дадете това, което търсят. Вдъхновете ги, забавлявайте ги и им предоставяйте полезно съдържание, което ще им помогне да планират голямото си пътуване след пандемия.

Платена реклама: Google и Facebook Ads


Ако разчитате силно на платената реклама, тогава можете да разгледате този маркетингов канал по два начина:


1. Намалете разходите си за реклама, като съсредоточите средствата си към най-лоялните потребители и най-работещите канали за комуникация.


2. Вашите конкуренти, ще намалят собствените си маркетингови разходи, така че това може да ви отвори повече възможности. В зависимост от това колко конкурентна е Вашата ниша, отделете малка част от бюджета си за платена реклама. Дори и да е само за защита на доброто име на Вашата марка. Може да използвате платени реклами за „ранни записвания“ за събития или почивки в края на годината и за 2021 г. Ако бюджетът Ви е малък, тогава се съсредоточете само върху рекламите във Facebook, тъй като това е най-евтиният вариант към момента. Той също така е може би най-насоченият вариант, тъй като Ви позволява ефективно да таргетирате местните жители в общността си с новите продукти и инициативи, които създавате.

Друг вариант биха били дисплейните реклами в Google. За разлика от стандартните реклами в мрежата за търсене, които са изцяло текстови, дисплейната мрежа Ви позволява да използвате много по-ангажиращи визуални реклами. Цената на кликване (CPC) на тези реклами също е средно с 71% по-евтина от рекламите в Google Търсене, с възможност за милиони импресии за много по-малки разходи. С помощта на задълбочените и гъвкави опции за насочване можете да генерирате информираност за бранда си в сайтовете и платформите, чието съдържание потенциалните Ви клиенти консумират. В този момент те най-вероятно ще се върнат към изследователската фаза. Представянето на Вашата марка в уебсайтове на трети страни, свързани с предлагането на Вашите продукти, би било чудесен начин за поддържане на осведоменост на аудиторията на ниска цена. Така ще излезете на преден план, когато хората са готови да пристъпят към покупка. Можете също така да използвате рекламния си бюджет за популяризиране на вдъхновяващо съдържание и истории за това как Вашите лидери и екип се справят по време на кризата с коронавируса. Възползвайте се от тази възможност за хуманизиране на бранда си.


Заключение


Никой не може да предвиди бъдещето, но можем да планираме, за да ограничим щетите, причинени от пандемията. Действайки своевременно и следвайки правилната стратегия, Вашият бизнес има много по-голям шанс да оцелее в това предизвикателно време.


Няма да е лесно. Всичко, което сме очертали изисква влагане на много работа, преосмисляне и планиране. Ако все още не сте сигурни кой подход е най-правилен за Вашия бизнес, тествайте и не се страхувайте да продължите. По-добре е от това, да не правите нищо. Борба за правото на Вашия бизнес да оцелее и в крайна сметка ще Ви направи по-устойчиви и сплотени.


Ако все още не сте наясно какво можете да направите по време на и след тази криза, може да се свържете с нас – ще отговорим безплатно на всички запитвания, които имате.


Пишете ни на:

office@socialyou.bg

Или ни се обадете:

https://www.socialyou.bg


Източници:

Think with Google

Tourism Marketing

Tourmageddon

Social Media Examiner

Hub Spot

2019 Social You